måndag 18 februari 2013

En ny värld!

När jag fick höra om projektet KOM till Hässleholm – Källsortering i offentliga miljöer, var min första tanke: Finns inte det redan? Vi lever i en värd som på många sätt är fantastisk vad gäller utveckling och förnyelse men vi sorterar inte våra sopor i den offentliga miljön, och i flera fall, inte ens hemma.
Som nyanställd på Hässleholm Miljö AB och ny i branschen var det lite av en annan värld som öppnades för mig.  Avfall och hanteringen av det är något som vi är ganska skonade från att behöva tänka på som privatpersoner.  När vi väl har lämnat vårt avfall ifrån oss funderar vi inte mer på det. Jag har under de här månaderna sett vilket fantastiskt arbete som görs för att vi ska kunna återvinna så mycket som möjligt av vårt avfall. Efter att ha fått åka en tur på vår anläggning i Vankiva blev jag, precis som många andra som arbetar här, frälst av sopor(!) Varför inte sortera, när det krävs så lite av mig, samtidigt som det gör stor skillnad och underlättar i återvinningsprocessen? Det är en känsla som jag hoppas kunna dela med mig av till andra under projektets gång.
Projektet KOM till Hässleholm startade hösten 2012. I november började jag som projektledare, ett arbete som kändes både utmanande och roligt. Efter några månader kan jag nu konstatera att så även var fallet. I den här bloggen kan du följa mitt arbete mot ett miljövänligare Hässleholm och se våra planer på papperskorgar med källsortering bli verklighet. Du får ta del av motgångar och framgångar i projektet, spännande möten och nya lärdomar och insikter. Förhoppningsvis upptäcker även du att sopor kan vara kul! Jag hoppas att du följer med – tillsammans gör vi stor skillnad i vardagen!




Fina papperskorgar idag, dock utan källsortering!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar